Малоінвазивні операції

Більшість пацієнтів хвилюють або лякають хірургічні втручання, і це природно. І не так тому, що операція призначається, коли немає іншого дієвого лікування, як тому, що операція завжди пов'язана з певним ризиком та додатковим болем для хворого. Втім, сучасна хірургія знає безпечніші та менш болісні техніки оперування, які називаються малоінвазивні операції. Замість великого розрізу на місці лікування хірург робить один або кілька невеликих розрізів і вставляє тонкі інструменти та крихітну камеру, або інструмент та камера вводяться в тіло пацієнта через природні отвори, якщо операція проводиться на тканинах відповідних органів (це ендоскопічна процедура). Камера, яка застосовується в таких випадках, виводить картинку місця лікування в багатократному збільшенні на моніторі, що неабияк допомагає лікарю досконало бачити свої дії та тканину, яку він оперує. Видів таких втручань багато, їхні назви і певна специфіка залежать від органу чи ділянки тіла, які оперуються, а об'єднує їх один критерій - операція виконується через малий розріз в тілі спеціальними інструментами під контролем камери.

Сьогодні майже кожен хірург, окрім традиційних, виконує певний тип мініінвазивних операцій, і більшість планових операцій проводяться саме таким способом. Звичайно, є цілий ряд ситуацій, коли традиційна відкрита операція буде єдиною можливою або ефективнішою, і лікар обов'язково повідомить про це пацієнта.

Малоінвазивна хірургія домінує над традиційною?

• Ні, бо вибір втручання залежить від ситуації.

Малоінвазивні втручання проводяться із найменшим ушкодженням тканин, що очевидно забезпечує швидше відновлення пацієнта, зменшує післяопераційний біль та ризик ускладнень, пов'язаних з крововтратою, запаленням, гоєнням ран, набряками тощо. Госпіталізація пацієнта скорочується до 1-3 днів або операція виконується амбулаторно: "прийшов, прооперувався, пішов". Тобто однаковий терапевтичний ефект з меншою травмою для пацієнта. Це традиційно приписують до її плюсів з позиції пацієнта. А чи є переваги у виборі такого методу з позиції лікаря?

Через обмеженість у доступі до оперативного простору малоінвазивна операція складніша для хірурга, і через це ж може бути тривалішою за традиційну. Відкрита операція дає хірургу, беззаперечно, більший контроль над ситуацією. Але лікар при виборі техніки оперування оцінює стан пацієнта, його діагноз, наявність супутніх захворювань чи ускладнені, як і подальшу лікувальну програму в цілому. Тому вибір техніки завжди здійснюється на користь пацієнта, і традиційну відкриту операцію обирають саме тоді, коли зручність виконання та контроль хірурга під час операції мають більше вагу, ніж можливість уникнути післяопераційного навантаження на пацієнта. Можуть бути ситуації, коли запланована мініінвазивна операція, але під час неї лікар приймає рішення на користь відкритої операції задля збільшення доступу до місця лікування.

І, так, малоінвазивні операції вимагають від хірурга додаткової спеціальної підготовки і додаткової практики.

Але між цими двома техніками не існує конкуренції. Це абсолютно рівноцінні хірургії, вибір на користь яких здійснюється за суто суб'єктивними чинниками. Малоінвазивна операція, якщо до неї немає протипоказань, для пацієнта краща в рази, і лікар обиратиме її саме з міркувань комфорту для пацієнта.

Чи малоінвазивні операції більш безпечні?

Ризики обох операцій однакові. Але масштаби деяких ризиків при малоінвазивному втручанні значно менші. Наприклад, крововтрата чи біль та запалення в ділянці операції при відкритій значніші через більшу травматизацію тканин.

Не можна також сказати, що мінімально інвазивна хірургія немає ускладнень. Як і будь-яке оперативне втручання вона може спричинити ускладнення, для усунення яких може, в крайніх випадках, знадобитися відкрита операція. Як і при відкритій операції можуть виникнути ризики та ускладнення пов'язані з анестезією.

Успішність та безпечність обох видів операцій залежать від кваліфікованості та досвідченості лікаря і його команди в операційній, тому довіряйте лікарю, а не методу. Завжди обговорюйте з лікарем переваги і ризики обраного для вас методу оперування.

Чи є протипоказання до малоінвазивної операції?

Вони можуть бути ситуативні або індивідуальні. Наприклад, не виконуються малоінвазивні операції на ділянках, де вже були оперативні втручання, і які призвели до спайкового процесу. Тому загально назвати їх не можна.

Типи малоінвазивних операцій

Хірурги використовують малоінвазивні підходи і для діагностики, і для лікування багатьох видів захворювання, в тому числі раку. Малоінвазивними методами лікуються проблеми черевної порожнини, такі як апендицит або захворювання жовчного міхура, проводиться ендопротезування тазостегнового та колінного суглобів, лікування грижі стравохідного отвору діафрагми, деякі операції на серці, легенях, більшість гінекологічних, проктологічних операцій та багато інших. В залежності від локалізації місця лікування до малоінвазивних хірургічних технік застосовують різні терміни, ось лише деякі з них:

• Артроскопічна хірургія - для діагностики та лікування кісток і суглобів.
  • Бронхоскопія - ендоскопічне обстеження дихальних шляхів легень для діагностики та видалення сторонніх тіл.
  • Гастродуоденоскопія (гастроскопія) - ендоскопічне обстеження внутрішньої частини верхніх відділів травного тракту: ротоглотки, стравоходу, шлунку, дванадцятипалої кишки, під час якої також можуть видаляти новоутворення.
  • Колоноскопія, ректороманоскопія (ректоскопія) - діагностика та видалення новоутворень прямої, сигмовидної та товстої кишки.
  • Гістероскопія проводиться для діагностики внутрішньої частини порожнини матки та видалення міом, поліпів, рубцевої тканини.
  • Лапароскопія проводиться не лише при оперуванні захворювань внутрішніх органів черевної порожнини та тазу, а часто і з діагностичною  метою - для перевірки на наявність аномалій або взяття зразків тканин на лабораторний аналіз.
  • Паратиреоїдектомія застосовується для видалення аномалій паращитовидної залози через розріз на передній частині шиї.
  • Відеоасистентна торакоскопічна хірургія (VATS) проводиться для діагностики та лікування захворювань та новоутворень, що впливають на легені, стравохід та інші ділянки грудної клітки.

Всі перелічені види малоінвазивних втручань ми виконуємо в нашому медичному центрі і у найскладніших, і у рутинних випадках, маючи для цього всі необхідні засоби сучасно обладнаної операційної. Зважуючи ситуацію кожного хворого, наші хірурги враховують, що мінімально інвазивна хірургія це лише один із методів лікування, тому з пацієнтом обговорюють переваги і недоліки всіх підходів, і фахово обирається той метод, який буде найкращим для нього.

Види втручань, які можна виконати в нашій клініці малоінвазивно:

• В гастроентерології та абдомінальній хірургії: всі види лапароскопічних операцій на внутрішніх органах черевної порожнини і тазу, м'яких тканинах; всі види ендоскопічної діагностики та хірургії ШКТ. Серед них, апендектомія, адреналектомія, холецистектомія, спленектомія, біопсії, видалення пухлин стравоходу, шлунку, товстої кишки, лікування дивертикулярної хвороби та операції при кишковій непрохідності.
  • В гінекології: гістерорезектоскопія, поліпектомії, стерилізації, абляції ендометрію, видалення міоми та всі інші види гінекологічних та онкогінекологічних операцій.
  • В проктології: всі види проктологічних та онкопроктологічних операцій.
  • В урології: нефректомія та проведення біопсій.
  • В ендокринології: оперативні втручання при доброякісних та злоякісних пухлинах ендокринної системи.
  • В отоларингології: ендоскопічна та мікроскопічна діагностики, а також оперативне лікування ЛОР-органів, в тому числі онкохірургія.
  • В нейрохірургії: видалення кінця гіпофіза, каротидна ангіопластика, мікрохірургія при депресіях головного та спинного мозку.
  • В ортопедії: артроскопія суглобів, лікування зап'ястного каналу, малоінвазивне ендопротезування.
  • В торакальній хірургії: лікування патології та аномалій органів дихання та середостіння (перикарду, магістральних судин, стравоходу), видалення лімфовузлів, пухлин, сторонніх тіл, проведення бронхоскопії.
  • В судинній хірургії лікування варикозного розширення вен.

Читати інші статті

клініка мануфактура статті клініка мануфактура статті

20.12.2023

Променеве лікування раку: знати більше

Докладно про радіотерапію від променевого терапевта клініки.

клініка мануфактура статті клініка мануфактура статті

03.11.2023

Рух - це життя

Рекомендовані фізичні навантаження для різних вікових груп.