Саркоми м'яких тканин

Саркоми м'яких тканин — група злоякісних пухлин, які можуть мати різноманітну локалізацію, але мають одну спільну рису — всі вони походять з мезодермальних тканин.

Причини розвитку захворювання

Саркоми достатньо рідкісний вид пухлин. В структурі онкологічних захворювань саркоми займають лише 1-2% в дорослих та 15% у дітей.

Частіше саркоми вражають нижні кінцівки і серед факторів розвитку, називають: спадковість, радіаційне випромінювання, віруси (зокрема Епштейн-Барр та ВІЛ), постійний вплив певних хімічних речовин (зокрема Арсену) та травми (залишається дискутабельним питанням серед науковців).

Існують декілька видів сарком:

• рабдоміосаркома (злоякісна пухлина поперечно-смугастих м'язів);
  • лейоміосаркома (з гладеньких м'язів);
  • фібросаркома (з фіброзної тканини);
  • ліпосаркома (з жарової тканини);
  • синовіальна саркома (з фасцій м'язів).

Симптоми та діагностика сарком

Кількість виявлених випадків сарком м'яких тканин прямопропорційно залежить від кількості профілактичних оглядів у сімейного лікаря. Пухлини даного виду можуть бути як візуальних, так і не візуальних локалізацій. Окрім того, відрізнити злоякісну пухлину від доброякісної пухлини м'яких тканин важко. Про злоякісність новоутворення свідчать такі симптоми:

• діаметр пухлини більше 5см;
  • швидке збільшення розміру пухлини;
  • біль та набряк в проекції пухлини;
  • якщо пухлина спаяна з навколишніми тканинами;
  • збільшення лімфовузлів поблизу новоутворення

Саркоми м'яких тканин можуть розташовуватись в будь-якому місці та з будь-якої тканини, саме тому, необхідно ретельно обстежувати всю площу тіла на предмет наявності новоутворення.

Діагностика налічує декілька кроків, метою яких є диференціація доброякісної від злоякісної пухлини. Першим етапом є клінічний огляд та УЗД новоутворення і регіонарних лімфовузлів. Другий крок — пункція новоутворення з подальшим цитологічним висновком, який дає чітку відповідь на питання щодо злоякісності процесу. В разі підтвердження онкологічного захворювання, наступний етап — проведення КТ, або МРТ для виявлення, або виключення метастатичного процесу в організмі.

Лікування залежить від розміру пухлини, ступеню її розповсюдженості та резектабельності. Найефективнішими є такі поєднання:

• променева терапія-хірургічне втручання-хіміотерапія
  • хіміотерапія-хірургічне втручання-променева терапія

Саме поєднання трьох видів лікування вважається золотим стандартом при лікуванні сарком.

Особливе місце у лікуванні посідає брахітерапія, яка має низку переваг серед всіх видів променевої терапії, до них відносять локальність, мінімізація пошкоджень навколишніх тканин, короткий курс та мала частка ускладнень.

Хіміотерапія включає в себе не лише класичні схеми, а й новітні таргетні препарати, які ефективно та широко використовуються в сучасній онкології. Окремої уваги заслуговуює імунотерапія сарком м'яких тканин, яка є достатньо ефективним та прогресивним методом лікування в онкологічній практиці.

Метастатичні та нерезектабельні саркоми лікують за допомогою хіміотерапії та опромінення ділянки, враженої пухлиною. Після проведення даного лікування, можливо перевести нерезектабельну пухлину в резектабельну та використати повний спектр можливих видів лікування.

Гематолог. Клінічний онколог.