Базальноклітинна карцинома

Базальноклітинний рак шкіри — злоякісна пухлина, що походить з базальних клітин дерми. Відрізняється повільним ростом та нездатністю до метастазування, що дає можливість пацієнту назавжди вилікуватись від даного захворювання.

Причини розвитку захворювання

Базальноклітинна карцинома — найсприятливіший вид злоякісних пухлин, але важливо не допустити широкого розповсюдження, адже, пухлина, що займає велику площу стає нерезектабельною, що зменшує шанси пацієнта на повноцінне та довге життя.

Люди, що відносяться до групи ризику виникнення базальноклітинної карциноми, це:

• пацієнти похилого віку;
  • люди, що мають 1 та 2 фототип шкіри (світла шкіра, блакитні/сірі очі та біляве/світло-русяве волосся);
  • пацієнти, які часто перебувають під прямими сонячними променями та/або контактують з небезпечними хімічними речовинами.

Найчастіше, пухлини даного виду локалізуються на відкритих ділянках шкіри та схожі на виразку, яка то загоюється і покривається кірочками, то схожа на свіжу рану, яка кровоточить. Дана виразка може бути вузлуватою, виступати, або не виступати над поверхнею шкіри, має горбисті краї та рожевий колір.

Симптоми та діагностика

Перший та основний симптом базальноклітинного раку — наявність виразки на поверхні шкіри, що повільно росте та, час від часу, покривається кірочками. Вам необхідно звернутися до лікаря з метою проведення дообстеження на предмет виявлення базальноклітинного раку шкіри, якщо ви:

• пацієнт віком більше 50 років;
  • часто перебували чи перебуваєте на сонці;
  • маєте схожу виразку на тілі.

Важливо проводити диференційну діагностику з іншим, дуже агресивним типом раку шкіри — плоскоклітинною карциномою, яка має агресивний перебіг, є малочутливою до хіміотерапії та часто метастазує.

Першим кроком у діагностиці базальноклітинної карциноми є клінічний огляд та проведення дерматоскопії. Далі, необхідно цитологічно підтвердити діагноз шляхом взяття зішкрібу з новоутворення. Цих даних достатньо для того, щоб перейти на етап лікування. Варто пам'ятати, що базальноклітинний рак не може метастазувати, але часто рецидивує на різних ділянках шкіри, а отже, має проводитися ретельний огляд всієї поверхні шкіри.

Можливі два шляхи лікування базальноклітинної карциноми:

• променева терапія;
  • оперативне втручання.

Хіміотерапевтичне лікування не використовується, так як пухлина даного виду є нечутливою до хіміотерапевтичних препаратів.

При невеликому розмірі пухлини її можна видалити повністю в межах здорових тканин, що унеможливлює виникнення місцевого рецидиву.

Променеве лікування базальноклітинної карциноми можна використати якщо є бажання пацієнта, якщоо площа ураження шкіри надто велика, що унеможливлює проведення опертивного лікування та/або наявність у хворого протипоказів до проведення операції.

Після проведеного лікування необхідно щорічно ретельно оглядати інші ділянки шкіри на предмет наявності інших пухлин даного виду для своєчасного та успішного лікування.

Гематолог. Клінічний онколог.