Гастроінтестинальні стромальні пухлини

Гастроінтестинальні стромальні пухлини - це різновид сарком, які виникають з м'яких тканин порожнистих органів шлунково-кишкового тракту. Близько 80% таких пухлин — це новоутворення шлунку. До 20% припадає на тонку кишку.

Причини розвитку захворювання

Пухлини даного виду дуже рідкісні, зустрічають в чоловіків та жінок з однаковою частотою та виникають в людей, середній вік яких становить 55-75 років.

Основна причина розвитку у дорослих – мутація у генах. ЇЇ виявляють у 90% хворих. В 10% випадків мутація відсутня, основна причина виникнення цих пухлин невідома. Так, як основна причина — хромосомна, у пацієнтів з даною злоякісною патологією в анамнезі є родичі, які страждали на гастроінтестинальні стромальні пухлини.

Симптоми та діагностика

Клінічна картина специфічна для ураження органів шлунково-кишкового тракту та налічує ряд симптомів:

• дисфагія (проблеми з ковтанням) — якщо пухлина розташовується в стравоході:
  • шлунково-кишкові кровотечі, а також, блювання кров'ю, кал з включеннями крові;
  • біль в животі та відчуття швидкого насичення;
  • здуття;
  • кишкова непрохідність;
  • прогресуюча втрата ваги;
  • блідість шкірних покривів, слабкість.

Дані симптоми з'являються тоді, коли пухлина проростає за межі хворого органа та здатна порушувати функцію організму.

Так як гастроінтестинальні пухлини ніяк не проявляють себе на початкових стадіях, на стадії маленького вузла вони є випадковими знахідками. Близько 80% таких пудин виявляється під час проведення обстеження з приводу інших захворювань.

Основними методами діагностики є:

1. МСКТ (магнітно-спіральна компютерна томографія) — визначає точну локалізацію та розміри пухлини.
  2. УЗД — дозволяє візуалізувати пухлину та регіонарні лімфовузли. При додаванні КДК (кольорового доплерівського картування), можна оцінити васкуляризацію органу та ступінь проростання пухлини в сусідні структури.
  3. Біопсія — проводиться шляхом черезшкірного проколу під контролем КТ, під час гастроскопії шляхом взяття шматочку пухлини щипцем та після повного видалення пухлини під час проведення операції.
  4. Імуногістохімічний метод — неізнвазивний. Проводиться шляхом введення спеціальних мічених антитіл в кров, які змінюють колір коли зв'язуються з специфічними пухлинними рецепторами.

Окрім того, в крові буде відмічатись низька кількість кров'яних тілець, поживних речовин та зниження рівня гемоглобіну.

Лікування гастроінтестинальних стромальних пухлин складається з основного етапу — операції та хіміотерапевтичного лікування.

Оперативне втручання може бути проведене лапаротомічно та лапароскопічно. Видалятися може як орган повністю, так і лише пухлина з навколишніми тканинами. За необхідності видаляють регіонарні лімфовузли та поодинокі віддалені метастази. Об'єм операції визначається лікуючим лікарем-хірургом, враховуючи вік хворого та стадію захворювання.

Серед хіміотерапевтичних препаратів перевагу надають таргетним. Класична хіміотерапія малоефективна в лікуванні пухлин даного виду.

Променева терапія неефективна.

Клінічний онколог. Онкогематолог.