Гепатоцелюлярна карцинома

Гепатоцелюлярна карцинома — це первинний рак печінки, тобто той, що розвивається з клітин печінки – гепатоцитів, на відміну від вторинного раку, що розвивається з метастази, викликаною іншою пухлиною.

Причини розвитку захворювання

Цей вид раку характеризується ураженням печінки внаслідок наявності одного з наступних факторів:

• вірусний гепатит B/C;
  • цироз;
  • алкоголізм;
  • ожиріння;
  • вплив токсичних речовин.

Частіше, даний вид злоякісних пухлин зустрічається в чоловіків, в яких в анамнезі наявні хронічні захворювання печінки, близько 80% гепатоцелюлярних карцином виникає на фоні цирозу.

Гепатоцелюлярна карцинома — це одна з тих локалізацій злоякісних пухлин, які важко діагностуються на ранніх стадіях з причини безсимптомності перебігу та через повільні, незворотні зміни, які відбуваються в організмі внаслідок росту пухлини.

Симптоми та діагностика

Слід звернути увагу на наступні симтоми враження печінки, які можуть вказувати на розвиток пухлини в печінці:

• біль в правому підребер'ї;
  • відчуття важкості в животі;
  • збільшення печінки;
  • швидка втрата ваги;
  • асцит (надування живота);
  • втрата апетиту, апатія, субфебрильна температура;
  • нудота, блювання;
  • жовтяниця.

Фактори ризику для розвитку хвороби:

• алкоголізм
  • перенесений чи наявний вірус гепатиту С, В,
  • підвищена вага
  • щонайменше 2-3 вищеописаних симптоми ураження печінки є підставою для негайного звернення до лікаря для діагностики стану печінки.

Як діагностується гепатоцелюлярна карцинома?

Першим етапом в діагностиці раку печінки є клінічне обстеження та збір анамнезу. Лікар задає питання, які допоможуть диференціювати рак від інших хвороб печінки.

Наступним обов'язковим етапом є проведення УЗД органів черевної порожнини та первинна візуалізація пухлини, визначення її локалізації. За підозри на наявність пухлини печінки проводиться КТ черевної порожнини з контрастуванням, для більш точного визначення локалізації пухлини та пошуку можливого вторинного ураження (метастазів).

Включення лабораторних аналізів в перелік обстежень є важливим в діагностиці раку печінки.

По-перше, загальний розгорнутий аналіз крові, печінкові, ниркові проби дозволяють оцінити загальний стан пацієнта та функціональний стан печінки.

По-друге, аналіз крові на наявність вірусів гепатиту дозволяє встановити ймовірну причину виникнення злоякісних змін в печінці та визначити подальшу тактику лікування.

Особливо важливим етапом в діагностиці раку печінки є проведення пункційної біопсії з подальшим визначенням морфологічного варіанту новоутворення. Вона повинна проводитися тонкою голкою під УЗД або КТ контролем.

Лікування гепатоцелюлярної карциноми полягає у видаленні ураженої частини печінки, або трансплантації цілого органу. Променева терапія та хіміотерапія використовується, але має низьку ефективність. Можливе лікування таргетними препаратами, хіміо- та радіоемболізація печінки. Тактика лікування визначається з лікарем-онкологом після ретельного обстеження пацієнта та оцінки всіх ризиків.

Гематолог. Клінічний онколог.