Карцинома з клітин Меркеля

Карцинома з клітин Меркеля — достатньо рідкісна злоякісна пухлина шкіри, розвивається з клітин Меркеля, які знаходяться поряд із базальним шаром та відповідають за функцію “дотику”.

Причини захворювання

Даний вид пухлин шкіри майже не вивчений та є рідкісним захворюванням. Вперше дана патологія виявлена близько 40 років тому. Зустрічається частіше в чоловіків, після 60-ти років. Середня вікова група пацієнтів — 76 років, що свідчить про зростання ризику виникнення цього виду карцином у людей похилого віку.

Причини невідомі, припускають, що тригерами виникнення карциноми з клітин Меркеля є ті ж фактори, які викликають інші види раку шкіри. Це, зокрема, постійна дія ультрафіолетового випромінювання та несприятливий радіаційний фон. До інших факторів відносять наявність псоріазу та специфічний, рідкісний поліомавірус, який був виявлений у 85% хворих на злоякісну пухлину з клітин Меркеля.

Симптоми та діагностика карциноми з клітин Меркеля

Клінічна картина складається з основного та єдиного симптому — наявність на шкірі щільного вузлика рожевого, червоного або фіолетового кольору, який швидко збільшується. Частіше, цей вузлик розташовується на шкірі голови, обличчя та шиї, дуже рідко на інших ділянках шкіри.

Карцинома Меркеля вважається дуже агресивною пухлиною, що здатна до швидкого метастазування, тому її часто виявляють на пізніх стадіях.  В процесі розвитку пухлини, навколо неї з'являються сателіти — маленькі копії первинної пухлини, вони є метастазами по шкірі.

Карцинома Меркеля достатньо важка в діагностиці. Візуально вона схожа на безліч інших новоутворень шкіри, на прояви лімфом та метастази пухлин інших локалізацій. Навіть основний діагностичний метод в онкології — цитологічне (гістологічне) дослідження на передопераційному етапі часто є малоінформативним.

Основними методами діагностики розмірів, глибини ураження та ступеню розповсюдженості карциноми Меркеля залишаються:

• УЗД вузла та регіонарних лімфовузлів;
  • КТ/МРТ/ПЕТ-КТ;
  • біопсія вузла — малоінформативна, але може бути використана в окремих випадках.

Остаточний діагноз встановлюється після проведення операції з видалення пухлини та проведення патогістологічного дослідження.

Максимально ефективна комбінація в лікуванні карциноми Меркеля — оперативне втручання у вигляді щирокого висічення пухлини в межах здорових тканин з послідуючим проведенням променевої терапії. За наявності метастазів в лімфовузлах, або при підозрі на значне поширення пухлини, виконується видалення регіонарних лімфовузлів.

Найкращою вважається операція за Мосом, в ході якої хірург поступово видаляє пухлину на різній глибині з одномоментним цитологічним дослідженням, що дає можливість  видалити пухлину з усіх шарів шкіри та зменшити ризик рецидиву.

Додавання променевої терапії є обов'язковим етапом та значно покращує прогноз лікування.

Хіміотерапія використовується лише при значному поширенні та неоперабельності пухлини. Схеми хіміотерапії для карциноми Меркеля не розроблені та не затверджені. Протоколи, які використовуються при ниркових пухлинах показують ефективність та використовуються при пухлині Меркеля, але є не основним методом лікування.

При своєчасному виявленні (до метастазування в регіонарні лімфовузли), прогноз при карциномі з пухлин Меркеля сприятливий, а виживаність протягом 5 років становить більше, ніж 90%.

Клінічний онколог. Онкогематолог.