Рак передміхурової залози

Рак передміхурової залози (РПЗ) або рак простати – злоякісне новоутворення, що розвивається в тканинах простати внаслідок переродження клітин. Посідає третє місце за поширеністю у чоловіків, при ранньому виявленні та належному лікуванні, має хороший прогноз.

Лікування раку простати

При пухлинах, виявлених на ранній стадії, коли вона ще не встигла метастазувати, її видалення основний і єдиний метод лікування. В складних випадках, при поширенні раку, додатково застосовується хімієтерапія та променева терапія. Залежно від виду та стадії захворювання, віку та супутніх захворювань чоловіка, схема лікування складається з одного або кількох методів.

Хірургічне видалення пухлини

Залежно від стадії та виду пухлини, застосовується радикальна простатектомія (проміжна, лапароскопічна, з доступом над лобковою кісткою) та трансуретральна резекція (ТУР).

• Завданням радикальної простатектомії є повне видалення пухлини разом із передміхуровою залозою та навколишніми тканинами через черевний простір. На ранніх стадіях раку вона показана при повній втраті функції органу. Лапароскопічний метод видалення малотравматичний і щадний для пацієнта у постопераційному відновленні. Видалення простати допомагає перемогти рак на ранній стадії і досягти повного одужання.
  • Трансуретальна резекція (ТУР) простати застосовується, коли необхідно видалити гіперплазовані тканини передміхурової залози. Ця процедура також малотравматична і проводиться через сечовипускний канал. Окрім видалення доброякісних пухлин простати, ТУР також застосовується при виявленні новоутворень або лейкоплаксії (ороговінні епітелію) сечового міхура та при лікуванні ускладнень при хворобах нирок чи каменів у сечовому міхурі, через блокування потоку сечі.

Променева терапія раку передміхурової залози

Променева терапія, або ж радіотерапія, це ефективний метод локального лікування карциноми передміхурової залози для знищення клітин раку або сповільнення їх росту. Вона використовується в лікуванні і ранніх, і пізніх стадій раку простати.

Про радіотерапію в Клініці Мануфактура, читайте: Променева терапія

В нашому Центрі Онкології ми застосовуємо різні методи опромінення раку передміхурової залози:

Стереотаксична радіохірургія. Альтернатива традиційній хірургічній операції по видаленню пухлини при початковому раку, коли розмір пухлини невеликий і відсутні метастази в інші органи. Стереотаксична радіохірургія та її варіант стереотаксична променева терапія використовують вдосконалені методи керування зображенням для доправлення великих доз опромінення точно в пухлину. Оскільки в кожній фракції містяться великі дози радіації, весь курс лікування проводиться всього за кілька днів. Цей метод лікування часто відомий під назвами машин, на яких його проводять, наприклад, КіберНіж (CyberKnife), Гамма Ніж (Gamma Knife), X-Knife чи Clinac. Про метод: Стереотаксична радіохірургія.

IMRT-променева терапія. Така радіотерапія використовує складний розрахунок пучків опромінення за формою пухлини під різними кутами та зі зміною інтенсивності дози там, де це необхідно, щоб уникнути зайвого опромінення для здорових тканин поблизу новоутворення. Про метод: IMRT-променева терапія.

VMAT-променева терапія. Метод об'ємно-модульованої дугової терапії передбачає обертання апарата навколо тіла і швидку подачу променів високої інтенсивності. VMAT є різновидом IMRT, з її можливістю модуляції інтенсивності опромінення в залежності від форми і положення пухлини в передміхуровій залозі, але коротші по терміну проведення лікування. Про метод: VMAT-променева терапія.

IGRT-променева терапія. Забезпечує додатковий візуальний контроль мішені опромінення: безпосередньо перед кожним сеансом створюється додаткове зображення передміхурової залози, оскільки вона може дещо змінювати положення в тілі. Цей метод допомагає зробити націлювання точнішим і зменшити межі опромінення тканин навколо пухлини, зменшуючи кількість побічних ефектів та ризик ускладнень. Про метод: IGRT-променева терапія.

Променеве лікування карциноми передміхурової залози може призначатися:

• до операції для зменшення пухлини та для зупинки росту ракових клітин.
  • для зменшення розміру пухлини при олігометастатичному раку, що має обмежене поширення на сусідні тканини.
  • після операції променева  терапія застосовується для зниження ризику рецидиву раку.
  • при метастатичному раку передміхурової залози для лікування віддалених метастазів.
  • при прогресивному раку простати, променева терапія застосовується з паліативною метою для зняття болю та інших симптомів раку.

На ранніх стадіях раку простати променева терапія може проводитися самостійно. На пізніших стадіях її поєднують з хімієтерапією, хірургією або гормональною терапією.